Aj na našom území Slovenska môžeme vidieť množstvo obchodných domov, ktoré sa rozrastajú, popritom máme aj vlastných, slovenských výrobcov potravín. Ak vstúpite do obchodu a prezeráte pulty, slovenských potravín je tam na výber tretina, ostatné sú dovezené od výrobcov zo zahraničia.
• Ako to?
Možno by sa táto situácia dala argumentovať tvrdením, že Slovensko je relatívne malý kraj, teda má aj relatívne málo výrobcov. Lenže problém tejto podstaty je niekde úplne inde.
Výrobcov máme relatívne dosť, dokonca zhodne tvrdia, že svojimi výrobkami by dokázali zaplniť až 80% nášho trhu. Ale viete, keby bolo keby, nie sú prostriedky, všetky okolnosti vraj idú proti nim,…môže to byť pravda, uznávam, ale povedzme si úprimne, slovenskí výrobcovia, česť výnimkám, nie sú známi zrovna spojením slov výhodná cena + kvalita.
Mnohé obchodné domy sú síce na Slovensku, avšak ich majiteľom je zahraničný investor, no a ten dá do svojho obchodu predovšetkým produkty, ktoré sú populárne, majú výhodnú cenu, no a skrátka sa predajú. Prečo by mal hladieť práve na to, aby 80 % tovaru bolo slovenského? Mohol by, no tak ale nie je to preňho asi výhodné, v podstate začali by sme nadávať i my, slovenskí zákazníci. No nie? Je to trochu postavené na hlavu a drzé, ale je to proste tak.
Aj taký bežný slovenský zákazník pozerá predovšetkým na výhodnú cenu, niekto aj na kvalitu, no ale málokto by asi pocítil úprimnú povinnosť napomôcť slovenskému výrobcovi. Musí nás zaujať cenou a kvalitou, to je zdá sa najpodstatnejšie.
Zoberme si, že napríklad v týchto predajniach na Slovensku vidíme množstvo dovezeného tovaru, ale vidíme slovenský tovar v zahraničí? Nemôžem to síce objektívne posúdiť, ale mám taký logický pocit, že pravdepodobne nie. Naše potraviny nevyvážame, skôr ich dovážame. To môže mať určitý negatívny dopad na našu ekonomiku.